Realitatea virtuala este una dintre cele mai inovative modalitati de diagnosticare si tratament a tulburarilor psihice printre care tulburarile de anxietate, depresia, dependenta de substante si alcolism, tulburarile alimentare si tulburarile sexuale.
Realitatea virtuala are la baza terapia
cognitiv comportamentala si presupune proiectarea in timp real,
prin diverse canale senzoriale intr-o lume virtuala 3D generata de
calculator. Prin dispozitive speciale (casca, ochelari, manusi etc.)
pacientul dobandeste sentimentul ca este fizic prezent in lumea
virtuala creata de calculator dupa modelul vietii reale. Mai mult, el
poate poate atinge sau muta obiecte si poate auzi, simti mirosuri sau
sa aiba senzatii tactile. Miscarile sunt transmise catre calculator
de catre senzorul din casca si de catre alte dispozitive (ex. manusi)
si lumea virtuala raspunde in timp real la aceste actiuni.
Realitatea virtuala permite pacientilor
sa fie proiectati intr-o simulare a mediului in care a suferit o
trauma sau cu potential negativ. De exemplu, un pacient cu acrofobie
poate pentru inceput sa priveasca cum alte persoane urca cu un lift
cu pereti de sticla, ulterior el insusi sa foloseasca liftul pana la
etajul doi al unei cladiri, iar pe masura ce nivelul sau de confort
creste, da urce la etaje mai inalte. Continuand pe exemplul fobiilor,
realitate avirtuala implica expunere sistematica, in cantitati
masurate la situatii sau obiecte de care le este teama. Pentru ca
acest lucru sa se intample e nevoie ca teama sa fie activata.
Realitatea virtuala activeaza in mod eficient teama prin confruntarea
cu situatiile sau obiectele temute, ceea ce genereaza teama. In cele
din urma aceste situatii sau lucruri nu vor mai cauza anxietate
datorita obisnuintei si extinctiei (Rothbaum, 1999).
In afara de fobii, realitatea virtuala
este folosita si in diagnosticul si tratamentul altor tulburari de
anxietate, a tulburarilor alimentare, alcolismului, tulburarilor
sexuale, depresiei si dependentei de substante.
Realitatea virtuala se bazeaza pe
faptul ca experienta unei persoane intr-o situatie din mediul virtual
poate evoca aceleasi reactii si emotii ca si experienta unei situatii
similare din lumea reala. In plus, aceasta poate avea sentimentul
unei prezente virtuale similare cu lumea reala chiar si cand mediul
virtual nu este complet asemanator cu situatia din lumea reala. In
fine, perceptiile unei persoane in lumea reala si comportamentul sau
in lumea reala pot fi modificate pe baza experientei intr-o lume
virtuala.
Realitatea virtuala prezinta o serie de
avantaje:
Control. Terapeutul
si pacientul pot crea situatii adecvate pentru fiecare pacient in
parte pe durata unei sedinte de terapie (aprox o ora) si in spatiul
delimitat al unei incaperi. Este posibila gradarea situatiei astfel
incat pacientul poate avansa de la cea mai usoara performanta pana la
cele mai dificile in propriul sau ritm si fara riscuri.
Siguranta.
Pacientul se simte sigur in mediul virtual si poate actiona fara sa
se simta amenintat; in cazul unei fobii de inaltime pacientul nu
trebuie dus la 2000 unde se poate simti in nesiguranta, ci poate sa
treaca prin aceeasi experienta in realitatea virtuala creata de
calculator.
Confidentialitate.
Spre deosebire de tehnicile in vivo, realitatea virtuala are loc
intr-o sala evitandu-se astfel situatiile penibile in public sau
incalcarea confidentialitatii pacientului.
Eficienta a costurilor.
Multi stimuli sunt greu de obtinut sau de controlat, iar cand
expunerea se face in afara cabinetului devine scump in termeni de
timp si bani. Costurile scad (atat pentru pacient cat si pentru
terapeut) in momentul cand experienta poate fi creata fara a parasi
biroul terapeutului.
In Romania, servicii de realitate
virtuala sunt accesibile la Cluj in cadrul Institutul International
de Studii Avansate de Psihoterapie si Sanatate Mintala Aplicata din
Universitatea Babes-Bolyai. Institutul detine o Platforma de
Psihoterapie prin Robotica si Realitate Virtuala – Platforma
PsyTech – Matrix.
Ar fi bine sa avem unul si in Bucuresti ...
RăspundețiȘtergere